معرفی پاتوتیپ‌های جدید Tilletia Iaevis از ایران

نویسندگان

  • وفا مردوخی
چکیده مقاله:

طی سال‌های 1376 تا 1378 تعداد 5 نژاد T.Iaevis از مناطق مختلف کشور شناسایی و گزارش گردید. در این بررسی پاتوتیپ‌هائی معرفی می‌گردند که برای اولین بار از کشور و یا دنیا گزارش می‌شوند. در این بررسی سنبله‌های آلوده به گونه Tilletia Iaevis از مناطق مختلف جمع‌آوری شد. اسپور به‌دست آمده از هر سنبله به عنوان یک جدایه قارچ جهت آلوده‌سازی بذرهای ارقام متمایز کننده نژاد، مورد استفاده قرار گرفت. بذرهای آلوده در مزرعه عاری از آلودگی ب سیاهک در کرج کاشته شده و هنگام رسیدن درصد سنبله‌های آلوده هر رقم تعیین و با استفاده از روش استاندارد، فاکتورهای بیماریزایی در هر جدایه و نژاد آن مشخص گردید، در میان جدایه‌های مورد بررسی 10 جدایه مربوط مناطق خسروشهر، شیروان، مراغه، اردبیل و ارومیه دارای ترکیبات جدید (new Pathotypes) شناسایی و معرفی می‌گردند. جدایه شماره 1 خسروشهر که روی ژن‌های 9، 8، 7، 3، Bt2 بیماریزا بودند بنام‌های 23-L و 24-L، جدایه اول مراغه که روی ژن‌های 9، Bt7 و جدایه دوم آن که روی ژن‌های 8، Bt7 بیماریزا بود بنام 25-L و 20-L، جدایه شماره 1 اردبیل که روی ژن‌های 15، 9، 7، Bt2 و جدایه دوم آن که روی ژن‌های 8، 7، 3، Bt2 بیماریزا بود به‌نام 26-L و 27-L و هر دو جدایه ارومیه که روی ژن‌های 8، 7، Bt3 بیماریزا بودند به‌نام 28-L معرفی می‌گردند. فراوانی بیماریزایی پاتوتیپ‌های جدید روی ژن‌های مقاومتBt15,Bt13,Bt9,Bt8,Bt7,Bt4,Bt3,Bt2، به ترتیب 40%، 60%، 10%، 100%، 70%، 30%، 20% و 10% بود. ژن‌های Bt1 نسبت به نژاد 4-L و Bt6 نسبت به نژاد 17-L که قبلا شناسایی شده‌اند حساس می‌باشند ولی ژن‌های Bt5، Bt10، Bt11، Bt12، Bt14، Btp هنوز در مقابل پاتوتیپ‌های جدید و نژادهای شناسایی شده قبلی دارای مقاومت هستند.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

معرفی پاتوتیپ های جدید tilletia iaevis از ایران

طی سال های 1376 تا 1378 تعداد 5 نژاد t.iaevis از مناطق مختلف کشور شناسایی و گزارش گردید. در این بررسی پاتوتیپ هائی معرفی می گردند که برای اولین بار از کشور و یا دنیا گزارش می شوند. در این بررسی سنبله های آلوده به گونه tilletia iaevis از مناطق مختلف جمع آوری شد. اسپور به دست آمده از هر سنبله به عنوان یک جدایه قارچ جهت آلوده سازی بذرهای ارقام متمایز کننده نژاد، مورد استفاده قرار گرفت. بذرهای آلود...

متن کامل

معرفی گونه جدیدی از جنس (ustilaginomycetes) tilletia از ایران

گونه جدیدی از tilletia به نامt. rostrariae vánky & ershad  روی rostraria cristataکه از ایران جمع آوری شده، در این مقاله توصیف و ترسیم گردیده است.  این گونه با t. salzmannii روی جنس koeleria که به جنس گیاه میزبان نزدیک است و همچنین t. bromi (قارچ چند میزبانه) مقایسه گردیده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به متن انگلیسی مقاله مراجعه شود.

متن کامل

معرفی دوگونه جدید و گزارش دوگونه جدید بید از ایران

در میان نمونه‌های جمع‌آوری شده جنس بید از نقاط مختلف و بر اساس نامگذاری نمونه‌های ناشناخته، دو گونه جدید به نامهای  Salix baladehensis Maassoumi, Moeeni & Rahiminejad و  S. issatissensis Maassoumi, Moeeni & Rahiminejad شرح داده می‌شوند. همچنین دو گونه S. denticulata Andersson و S. fedtschenkoi Goerz برای اولین بار از ایران معرفی می‌گردند.

متن کامل

معرفی گونه جدید Astragalus ghamishluensis از بخشه Ammodendron از ایران

گونه Astragalus gamishluensis از ایران به عنوان گونه جدید شرح داده می‌شود. این گونه با توجه به کرک‌های دو شاخه‌ای، شکل رویشی درختچه‌ای و تعداد جفت برگچه‌ها در بخشه Sect. Ammodendron قرار گرفته و شبیه گونه‌های A. podoloboides Maassoumi،A. erwinii-gaubae Širj. & Rech. f.  و A. podolobus Boiss. & Hohen. است، اما با آنها در رنگ جام، کرک‌های برگچه، طول پایک وکرک‌های آن و همچنین کرک‌های نیام تفاوت دارد.

متن کامل

معرفی دوگونه جدید و گزارش دوگونه جدید بید از ایران

در میان نمونه های جمع آوری شده جنس بید از نقاط مختلف و بر اساس نامگذاری نمونه های ناشناخته، دو گونه جدید به نامهای  salix baladehensis maassoumi, moeeni & rahiminejad و  s. issatissensis maassoumi, moeeni & rahiminejad شرح داده می شوند. همچنین دو گونه s. denticulata andersson و s. fedtschenkoi goerz برای اولین بار از ایران معرفی می گردند.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 19  شماره 1

صفحات  14- 24

تاریخ انتشار 2003-04-21

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023